Sosiaalinen syöminen

JaanaK

Sosiaalinen syöminen

ViestiKirjoittaja JaanaK » To Helmi 17, 2011 20:27

Kahvilla käynti, ravintola, kahvila jne syöminen on sitä mitä kaipaan tällä hetkellä ja mieluusti vielä seuran kanssa tai sitten vain seuraan ihmisiä. Mietin mitä haluan tällä syömisellä ?
Sosiaalisuutta ehkä, koska kotona yksin syöminen vie repsahduksiin ja tunnesyömiseen. Jossain vaiheessa havahduin, että syön mielihaluun vaikka mitä ja paljon. Piti vain syödä. Illalla tämä oli pahinta. Sitten keksin käydä kahvilassa kahvilla. Se jotenkin tyydytti. Havahduin, että kaipaan ihmisten seuraa. Vai onko tämä tunnesyömistä ?
Miten alan purkaa vyytiä, että pääsen painonhallinnassa eteenpäin.

Christina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Christina » Ma Helmi 21, 2011 16:36

Mulle auttoi tosi paljon, kun aloin keskittyä syömiseen syömisenä. Yritän olla tekemättä samaan aikaan mitään muuta. Herkkujen syöminen on vähentynyt erityisen paljon, kun olen sisäistänyt sen tosiasian, että ensimmäinen suupala on paras. Toinen suupala on puolet vähemmän herkullinen ja nautinto vähenee seuraavalla suupalalla taas puoleen. Neljäs suupala on pelkkiä kaloreita!

Tunteita ei kannata hoitaa ruoalla, kuten olet itse jo huomannut. :)

JaanaK

Sosiaalinen syöminen

ViestiKirjoittaja JaanaK » Ma Helmi 21, 2011 21:25

Kiitos. Olen kuullut, että syöminen ja muu tekeminen pitäisi erottaa. En ole sitä koskaan sisäistänyt. Sitä myöden en varmaan ole edes maistanut ruokaa esim. nuo 4 ensimmäistä suupalaa.
Minun on aivan pakko tehdä tämä harjoitus ja vielä uudelleen silloin kun on se tila että koluan kaikki kaapit ja mikään ei täytä minun tarvetta syödä.
Wou, siis tämä ajatuksesi todella kolahti. En taida oikein edes maistella mitä syön. Olisin iloinen että tämä johtaa siihen, että todella mietin mitä suuhuuni pistän.
Juuri tälläisistä huomioista olen todella kiitolllinen, sitä vain ihmettelee omaa ongelmaansa eikä huomaa pysähtyä ongelmansa äärelle.

Christina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Christina » La Helmi 26, 2011 17:54

Ruuan rauhallisessa syömisessä ja maistamisessa on yksi huonokin puoli... Monista herkuista tulee entisiä herkkuja, kun tajuaa että oikeasti ne eivät maistu hyville!!! :) Sipsejä en saata enää syödä, koska ne maistuvat härskiintyneelle rasvalle. Suklaat on taas lähes pelkkää sokeria... Terveellinen ruoka maistuu oikeasti hyvältä! :D

JaanaK

Sosiaalinen syöminen

ViestiKirjoittaja JaanaK » La Helmi 26, 2011 23:50

Chistina olet todella oikeassa!

Viikko siiten päätin jotain tehdä. Olen tämän viikon syönyt paremmin. Parin tunnin välein. Olen suunnitellut mitä päivän aikana syö. Kiinnittänyt huomiota tunnesyömiseeni. Olen rauhoittunut paljon ruoan kanssa. Itseasiassa huomasin, että en edes osta sitä niin paljon kuin ennen. Yksin asuvana olen ostanut monen henkilön syömismäärän edestä ruokaa-huh.

Olen samaa mieltä kanssasi, että terveellinen ruoka maistuu :)
Pienen herkun himon hetket olen saanut viikon aikana katoamaan parilla laukun pohjalta löytyneellä pastillilla. Tämä on iso muutos ja paljon kaloreita vähemmin :)